ΠΟΛΕΜΙΚΟ

ΝΑΥΤΙΚΟ

ΠΟΛΕΜΙΚΟ

ΝΑΥΤΙΚΟ

Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S-120)

Θυρεός

Ο Δημήτριος Παπανικολής (1790 - 1855) ήταν σπουδαίος Έλληνας αγωνιστής και διάσημος πυρπολητής Γεννήθηκε στα Ψαρά το 1790 και από πολύ μικρή ηλικία μπήκε στο ναυτικό επάγγελμα. Στον θυρεό του Υ/Β απεικονίζεται η ανατίναξη του τουρκικού δικρότου από τον Δημήτριο Παπανικολή ο οποίος κατά τη ναυμαχία της Ερεσού (27 Μαΐου 1821), την πρώτη κατά μέτωπο ναυμαχία που έδωσαν οι Έλληνες κατά τον αγώνα της Ανεξαρτησίας, επιχείρησε για πρώτη φορά με απόλυτη επιτυχία την "πυρπόληση" με χρήση "καυστικού" όπως λεγόταν αρχικά το πυρπολικό. Το αυτό επανέλαβε και στη ναυμαχία του Γέροντα προκαλώντας με τους συντρόφους του πυρπολητές τον τρόμο στον οθωμανικό στόλο.

Βασικά Χαρακτηριστικά

Διαστάσεις

65.3/7.9/7.5 μέτρα

Εκτόπισμα

1858 τόνους

Πλήρωμα

Δυνατότητα Ενδιαιτήσεως 40 ατόμων

Ταχύτητα

22 κόμβοι

Πρόωση

1 ηλεκτρικός κινητήρας PERMASYN 2 Συστοιχίες 2 κύριες μηχανές MTU – 2 Γεννήτριες 2 μονάδες FUEL CELL

Οπλισμός

8 Τορπιλοσωλήνες 4 Εκτοξευτές Αντιμέτρων Τ/Λ 16 Τορπίλες & K/B

Ιστορικό

Το υποβρύχιο Παπανικολής I (Υ2) ήταν υποβρύχιο τύπου Schneider-Leubeut, το πρώτο στη σειρά, από τα συνολικά τρία. Κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία «France-Ateliers & Chanteliers de la’». Καθελκύστηκε στις 21 Δεκεμβρίου 1927. Θεωρείται το ενδοξότερο υποβρύχιο που έδρασε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Κατά τη διάρκεια του πολέμου εκτέλεσε 14 πολεμικές περιπολίες στην Αδριατική και στο Αιγαίο, βυθίζοντας αντίπαλα σκάφη συνολικού εκτοπίσματος 13.000 tn. Πρώτος κυβερνήτης υπήρξε ο Πλωτάρχης Μ. Ιατρίδης. Παροπλίστηκε το 1945.

Το υποβρύχιο Παπανικολής II (S-114) ήταν υποβρύχιο τύπου Balao πρώην USS Hardhead (SS-365). Κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Manitowoc SB Co των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Καθελκύστηκε στις 12 Δεκεμβρίου 1944. Παραχωρήθηκε από το αμερικανικό ναυτικό στις 26 Ιουλίου 1972 και παρελήφθη από τον Πλωτάρχη Ν. Βασιλείου. Κατέπλευσε στην Ελλάδα στις 29 Δεκεμβρίου 1972. Παροπλίστηκε το 1993. 

Το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ είναι το πρώτο υποβρύχιο κλάσης 214 το οποίο ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία της HDW στο Κίελο της Γερμανίας, και καθελκύστηκε την 22 Απριλίου 2004. Η ύψωση της ελληνικής σημαίας έγινε την 2 Νοεμβρίου 2010 στο Κίελο της Γερμανίας. Την 3 Νοεμβρίου 2010 το Υ/Β απέπλευσε από τον λιμένα του Κίελου και τα ναυπηγεία της HDW και έπλευσε προς τον λιμένα Κρίστιανσαντ της Νορβηγίας, όπου κατέπλευσε την 4 Νοεμβρίου 2010. Ακολούθως και έως την 17 Νοεμβρίου 2010 το Υ/Β εκτέλεσε πλήθος γυμνασίων, με σκοπό την εκπαίδευση εν πλω του πληρώματος και την εξοικείωση με το υλικό εν όψει και του επικείμενου πλου προς Ελλάδα, ενώ την 18 Νοεμβρίου 2010, απέπλευσε από τον λιμένα Κρίστιανσαντ και επανέπλευσε στο Κίελο, Γερμανίας την 19 Νοεμβρίου 2010. Την 30 Νοεμβρίου 2010 το Υ/Β απέπλευσε από τον λιμένα του Κιέλου για τελευταία φορά και την 21 Δεκεμβρίου 2010 κατέπλευσε στην Ελλάδα, στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.

Φωτογραφίες

Ο Στόλος μας