Η δράση του Πολεμικού Ναυτικού κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν πολυμερής και ευρύτατη τόσο σε έκταση όσο και σε σημασία, με αποτέλεσμα να υπερβαίνει κατά πολύ τα στενά γεωγραφικά όρια της πατρίδας μας, συνεισφέροντας ουσιαστικά στον αγώνα ενάντια στον φασισμό και ναζισμό. Ενδεικτική του σημαίνοντος ρόλου που διαδραμάτισε το Ναυτικό μας στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αποτελεί η ρήση του Ουίστον Τσώρτσιλ: «Το Ελληνικό Ναυτικό, μικρό αριθμητικώς αλλά πολύ μεγάλης αξίας, διεκρίθη σε όλες τις επιχειρήσεις».
Κατά την διάρκεια του ελληνοιταλικού πολέμου, όπου η αναλογία δυνάμεων των δύο ναυτικών από πλευράς πλήθους πολεμικών πλοίων, προσέγγιζε το 10 προς 1 εις βάρος της Ελλάδος, το Ναυτικό μας προστάτευσε με νηοπομπές την ασφαλή εκτέλεση των εν γένει μεταφορών επιστράτευσης και συγκέντρωσης, οι οποίες συμπεριέλαβαν μεταξύ άλλων την προώθηση στο μέτωπο της Αλβανίας συνολικά 60.000 ανδρών, καθώς και ανάλογου πολεμικού υλικού και ζώων, χωρίς να σημειωθεί οιαδήποτε απώλεια. Επιπλέον, το Πολεμικό Ναυτικό με συνεχείς περιπολίες και προσβολές των θαλασσίων συγκοινωνιών του εχθρού, δυσχέρανε τους ανεφοδιασμούς του και κατέστησε ευχερέστερο το έργο των ελληνικών δυνάμεων ξηράς.
Μετά την κατάληψη της χώρας μας από τις δυνάμεις του άξονα, το Πολεμικό Ναυτικό συνέχισε τον αγώνα στο πλευρό των Συμμάχων, έχοντας ως κύριο ορμητήριο το ναύσταθμο της Αλεξάνδρειας, στην Αίγυπτο, όπου τα καταστρώματα των πλοίων μας απετέλεσαν την προέκταση του Ελληνικού εδάφους, που παρέμεινε ελεύθερο, δίνοντας υπόσταση στην εξόριστη Ελληνική Κυβέρνηση του Καΐρου να διαπραγματεύεται με τις υπόλοιπες συμμαχικές αρχές ως ίσος προς ίσο.
Μία σειρά από λαμπρές πράξεις στον Ατλαντικό, την Μεσόγειο και τον Ινδικό Ωκεανό, με αποκορύφωμα την συμμετοχή πλοίων του Στόλου μας στις Συμμαχικές αποβάσεις της Σικελίας, Νορμανδίας και Νότιας Γαλλίας, καθώς και στην παράδοση του Ιταλικού στόλου στην Μάλτα ενώπιον Συμμαχικής δύναμης αποτελούμενης μόνο από μονάδες της Βρετανίας και της Ελλάδας, καταδεικνύουν τον κομβικό ρόλο που διαδραμάτισε το Ναυτικό μας στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Την πλούσια δράση του Στόλου μας κατά τη διάρκεια 1941- 44 μαρτυρούν οι 189.157 ώρες πλεύσης των πλοίων μας, κατά τις οποίες διένυσαν 1.929.117 ναυτικά μίλια. Κατά μέσο όρο δηλαδή, κάθε πλοίο μας πραγματοποίησε υπό πολεμικές συνθήκες περί το 80% του περίπλου της γης. Το γεγονός ότι η Μεγάλη Βρετανία ενίσχυσε τον Ελληνικό Στόλο με πλοία από το 1942 έως το 1944 μαρτυρά την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη των Συμμάχων στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο πλήρωσε βαρύ φόρο αίματος με την απώλεια συνολικά 28 κύριων μονάδων του (1 Θωρηκτό, 1 Καταδρομικό, 6 Αντιτορπιλικά, 4 Υποβρύχια, 10 Τορπιλοβόλα και 6 Ναρκαλιευτικά).
Εν κατακλείδι η αθρόα συμμετοχή ελληνικών Πολεμικών Πλοίων στις κατά θάλασσα επιχειρήσεις του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αποτελεί μοναδική στα παγκόσμια χρονικά επίδοση πολεμικού ναυτικού, με κατεχόμενο το εθνικό του έδαφος, καταδεικνύοντας περίτρανα τον εξέχοντα ρόλο που διαδραμάτισε ο Στόλος μας. Στις πολυάριθμες πράξεις ηρωισμού των πληρωμάτων των πλοίων μας δεν μπορούμε παρά να σημειώσουμε την ένδοξη δράση του Αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ με αποκορύφωμα το κατόρθωμά του να πλεύσει άνευ πλώρης διανύοντας συνολικά επτακόσια τριάντα ναυτικά μίλια κατά την επιστροφή του στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, την πολεμική δράση του Αντιτορπιλικού Βασίλισσα Όλγα, το οποίο είχε χαρακτηρισθεί από τους Συμμάχους ως το πιο επιτυχημένο Αντιτορπιλικό της Μεσογείου, τις αξιοθαύμαστες επιδόσεις του γηραιού για την εποχή του Θωρηκτού Γεώργιος Αβέρωφ στην προστασία νηοπομπών από τις αεροπορικές επιδρομές και τέλος τα θρυλικά μας Υποβρύχια τα οποία βύθισαν με τις τορπίλες τους 35 εχθρικά σκάφη κατά την διάρκεια των 18.885 ωρών πολεμικής δράσης τους.
Διεύθυνση Εθιμοτυπίας & Δημοσίων Σχέσεων