ΠΟΛΕΜΙΚΟ
Ο ναυτικός στρατηγικός σχεδιασμός επέβαλε την υιοθέτηση τεχνολογίας αιχμής, μέσω επαναστατικού καινοτόμου σχεδιασμού, που ως απότοκό της είχετην απόκτηση της Κορβέτας ΚΑΡΤΕΡΙΑ. Η εν λόγω Κορβέτα αποτελώντας το πρώτο πλοίο του είδους του που συμμετείχε σε πολεμικές επιχειρήσεις, εγκαινίασε την παγκόσμια ναυτική ιστορία της μηχανοκίνητης πρόωσης, κάτι το οποίο φάνταζε εκείνη την εποχή ως αδιανόητο ενδεχόμενο, που ερχόταν σε απευθείας σύγκρουση με την παγιωμένη νοοτροπία της πρόωσης μέσω ιστίων.
Εμπνευστής του ΚΑΡΤΕΡΙΑ ήταν ο Άγγλος Λόρδος Frank Abney Hastings,Αξιωματικός του Βασιλικού Ναυτικού, οραματιστής, ιδεολόγος και Φιλέλλην. Ο Hastings είχε την καινοτόμο ιδέα της χρησιμοποιήσεως ατμόπλοιων σε πολεμικές επιχειρήσεις και μάλιστα εξοπλισμένων με ειδικά πυροβόλα που προσέβαλαν τα εχθρικά πλοία με πυρακτωμένα σιδερένια βλήματα. Στη ναυμαχία το ΚΑΡΤΕΡΙΑ είχε δύο τακτικά πλεονεκτήματα. Πρώτον μπορούσε να κινηθεί σε άπνοια με ταχύτητα 7 κόμβων. Δεύτερον, μέσω των μηχανών του μπορούσε να αλλάξει μέτωπο ταχύτατα. Επιπροσθέτως, τα σιδερένια βλήματα του σκάφους πυρακτώνονταν στις μηχανές του, πριν την εισαγωγή τους στα πυροβόλα, με αποτέλεσμα οι βολές να είναι πολλαπλάσιος καταστροφικότερες από τις αντίστοιχες των συμβατικών πυροβόλων.
Ο Λόρδος Hastings είχε θεμελιώδη ρόλο στην απόκτηση και την συμμετοχή του ΚΑΡΤΕΡΙΑ στις πολεμικές επιχειρήσεις του Αγώνα. Ήταν ο σχεδιαστής και ο πρώτος Κυβερνήτης της εν λόγω Κορβέτας, μέχρι τον θάνατό του στις επιχειρήσεις για την ανακατάληψη του Μεσολογγίου τον Ιούνιο του 1828. Συμμετείχε σε αναρίθμητες επιτυχημένες επιχειρήσεις και δαπάνησε μεγάλο μέρος της περιουσίας του για την απόκτηση, προετοιμασία και συμμετοχή του πλοίου στις πολεμικές επιχειρήσεις του Αγώνα.
Το ΚΑΡΤΕΡΙΑ επιλέχθηκε με σκοπό να αντισταθμίσει την παντελή απουσία κανονικών πολεμικών πλοίων από τον Ελληνικό Στόλο, τα οποία όχι μόνο είχαν πενταπλάσιο κόστος πρόσκτησης (63.000 λίρες Αγγλίας έναντι 15.000 λιρών), αλλά απαιτούσαν και την ύπαρξη εξαπλάσιου πληρώματος (900 άνδρες έναντι 150 ανδρών). Το ΚΑΡΤΕΡΙΑ παρά τις καινοτομίες του, πραγματοποίησε την πρεμιέρα του στο πεδίο της μάχης στο Παγασητικό τον Απρίλιο του 1827 ρυμουλκούμενο, λόγω έλλειψης καύσιμης ύλης που ήταν το κάρβουνο, το οποίο δεν είχε συγκεντρωθεί στις βάσεις ανεφοδιασμού.
«Το κανόνι είναι δωρεά της οικογενείας του Ναυάρχου ε.α Μανωλόπουλου»